۱۴۰۳/۰۷/۰۸

۱۳:۱۰

همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ نحوه محاسبه افزایش حقوق و زمان واریز معوقات

همسان سازی حقوق بازنشستگان با گذشت نیمی از سال هنوز نامشخص می باشد در ادامه این خبر تلاش داریم تا مطالب مفیدی از زمان اجرای همسان سازی حقوق بازنشسگان؛ رقم افزایش حقوق بازنشسگان با در نظر گرفتن همسان سازی، زمان واریز معوقات بازنشستگان، نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان و ... را بیاوریم.
کد خبر: ۳۷۶۰

به گزارش اقتصاد معاصر؛ در قانون برنامه هفتم توسعه به مواردی در خصوص متناسب سازی یا همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخته شده است و این درحالی است که با گذشت نیمی از سال 1403  بازنشستگان همچنان منتظر افزایش حقوق خود هستند لازم به ذکر است که در بند الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت آمده است: به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده های مستمر مشمول برداشت کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد؛ این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد مابه التفاوت ۹۰درصد یاد شده خواهد بود.

 

منابع لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان


متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای همسان‌سازی حقوق و مزایای دریافتی آنان با توجه به شاخص‌های تورم و تغییرات هزینه‌های زندگی است. این اقدام با هدف بهبود قدرت خرید بازنشستگان و کاهش شکاف میان حقوق آنان و تورم عمومی در جامعه صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر، به دلیل نرخ بالای تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، حقوق بازنشستگان به‌طور قابل‌توجهی از نیازهای واقعی آنان فاصله گرفته است.

 

تسنیم نوشت: اجرای این طرح از سال 1399 و با هدف بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شد. هدف اصلی این برنامه، کاهش فاصله میان حقوق بازنشستگان و تورم موجود، جلوگیری از افت شدید قدرت خرید، ایجاد عدالت در توزیع منابع و بهبود وضعیت معیشتی گروه‌های کم‌درآمد بوده است.

 

این طرح در چندین مرحله اجرا شده و تلاش داشته است با تأمین منابع مالی از سوی دولت و سازمان تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان را به حداقل معیشت و استانداردهای زندگی نزدیک‌تر کند.

 

چالش‌های متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

کمبود منابع مالی: یکی از اصلی‌ترین مشکلات طرح متناسب‌سازی، کمبود منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی است. این سازمان با چالش‌های جدی در بودجه مواجه بوده و افزایش تعداد بازنشستگان و محدودیت منابع باعث شده که اجرای کامل این طرح با مشکلاتی روبه‌رو شود.

 

عدم پایبندی دولت به تعهدات: دولت موظف است بدهی‌های خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده و در تأمین منابع مالی این طرح کمک کند. با این حال، تأخیر در پرداخت بدهی‌ها و کمبود بودجه دولتی از عوامل مهمی بوده که باعث تأخیر در پرداخت حقوق کامل و عادلانه به بازنشستگان شده است.

 

افزایش تورم و ناپایداری اقتصادی: تورم بالا و ناپایداری اقتصادی کشور، حتی پس از اجرای طرح متناسب‌سازی، باعث شده است که بازنشستگان همچنان با مشکلات اقتصادی مواجه باشند. افزایش قیمت کالاها و خدمات، تأثیر زیادی بر قدرت خرید آنان داشته است.

 

بی‌عدالتی در توزیع: برخی بازنشستگان معتقدند توزیع منابع در طرح متناسب‌سازی ناعادلانه بوده و تفاوت‌های میان حقوق بازنشستگان به‌درستی در نظر گرفته نشده است. این موضوع باعث نارضایتی در میان گروه‌های مختلف بازنشستگان شده است.

همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان و زمان واریز معوقات

اقدامات و برنامه‌های پیش‌رو برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

برای رفع چالش‌های موجود و بهبود شرایط بازنشستگان، چندین راهکار و برنامه در دست بررسی است:

 

افزایش کمک‌های دولت: تأمین منابع مالی بیشتر از سوی دولت برای اجرای کامل و منصفانه‌تر متناسب‌سازی یکی از اصلی‌ترین راهکارهاست.

 

بازنگری در ساختار حقوقی بازنشستگان: برنامه‌ریزی برای اصلاح و بازنگری حقوق و مزایای بازنشستگان بر اساس شرایط اقتصادی کشور از موضوعات در حال بررسی است.

 

تثبیت تورم و بهبود اقتصاد: تلاش برای تثبیت وضعیت اقتصادی و کاهش تورم، از راهکارهای اساسی است تا اثرات متناسب‌سازی به شکلی پایدارتر بر معیشت بازنشستگان تأثیر بگذارد.

 

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گامی مهم برای بهبود معیشت این قشر از جامعه است. اما برای دستیابی به اهداف بلندمدت و کاهش فشارهای اقتصادی بر بازنشستگان، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر، تأمین منابع مالی پایدار و همکاری موثر دولت و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد. اجرای موفق این طرح می‌تواند به ارتقاء کیفیت زندگی بازنشستگان و تحقق بیشتر عدالت اجتماعی منجر شود.

 

در همین ارتباط، میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی روز گذشته اعلام کرد: هنگامی که سازمان را تحویل گرفتیم، با وجود طلب 100 هزار میلیارد تومانی از کارفرمایان و بدهی‌های دولتی، عملاً یک سازمان "پولدارِ بی‌پول" بود. با این حال، چالش‌ها به معنای بی‌پولی سازمان نیست و در صورت مدیریت صحیح دارایی‌ها، می‌توان مشکلات را حل کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه مطالبات و افزایش حقوق‌ها مورد توجه بوده، افزود: بخش عمده‌ای از بدهی‌های درمانی سازمان به مراکز درمانی از 9 ماه به 4 ماه کاهش یافته است. در حوزه بازنشستگی نیز با رسیدن صندوق‌ها به بلوغ، باید درآمد و ارزش افزوده آن‌ها افزایش یابد.

 

موسوی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با تأکید بر اینکه نباید بحران‌سازی شود، گفت: امسال 130 هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی پیش‌بینی شد و 3 میلیون تومان علی‌الحساب پرداخت شد. این طرح در حال پیگیری است و در جلسه روز یکشنبه (فردا) مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

 

 

رقم دقیق حقوق بازنشستگان پس از همسان‌سازی/ افزایش ۷ میلیونی در راه است؟

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که طبق محاسبات، هر بازنشسته به طور متوسط باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حقوق خود اضافه کند. این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان این رقم را زیر شش تا هفت میلیون تومان می‌دانند.

 

ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: علیرغم تصویب قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان، بازنشستگان هنوز از مزایای این قانون بهره‌مند نشده‌اند و اجرای آن به تأخیر افتاده است.

 

اقتصاد ۱۰۰ نوشت: افزود: دولت  با توجه به برنامه توسعه هفتم باید در سه سال آینده، تفاوت حقوق بازنشستگان با شاغلین را حداقل به ۲۰ درصد برساند. به دلیل مشکلات اجرایی، از جمله شهادت رئیس‌جمهور و کمبود منابع مالی، روند اجرای این قانون کند پیش رفته است.

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: مجلس پیگیر این موضوع است و نظارت خود را بر دستگاه‌های متولی و وزارت کار ادامه خواهد داد تا حق بازنشستگان بر اساس قانون برنامه هفتم احقاق شود.

 

داداشی ادامه داد: دولت باید هر ساله در لایحه بودجه خود، افزایش درصدی برای حقوق بازنشستگان پیش‌بینی کند تا در طول سه سال به هدف تعیین‌شده برسد. برخی از شرکت‌های زیرمجموعه  صندوق های بازنشستگی از بهره‌وری کافی برخوردار نیستند و حتی برخی از آن‌ها ورشکسته‌اند.

 

شوک ۶ ریشتری همسان سازی حقوق به بازنشستگان

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در اظهاراتی درباره همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرد که طبق محاسبات، هر بازنشسته به طور متوسط باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حقوق خود اضافه کند. این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان این رقم را زیر شش تا هفت میلیون تومان می‌دانند.

 

این اظهارات شوکی بزرگ به بازنشستگان کشور وارد کرد و باعث شد تا بسیاری از آن‌ها در تماس با رسانه‌ ها به شدت به این موضوع اعتراض کنند. بازنشستگان ابراز نگرانی کردند که دولت سیزدهم آن‌ها را فریب داده است و به دنبال روشن شدن وضعیت حقوق خود هستند.

 

سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که چرا مسئولین با بازنشستگان صادقانه سخن نمی‌گویند و تکلیف این قشر زحمتکش را روشن نمی‌کنند؟ این موضوع نیازمند توجه و پاسخگویی جدی از سوی مسئولان است تا اعتماد بازنشستگان به نظام تامین اجتماعی و دولت حفظ شود.

 

همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد. حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، آن اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.
روزنو :
 

 

جدول محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان در مرحله دوم همسان سازی

صولت مرتضوی، وزیر کار درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان توضیح داد: همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد. حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، آن اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

 

جزییات جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۳


میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری:۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.


ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی:۶ هزار و ۸۷۶ تومان در نظر گرفته شده است.


ضریب حقوق کارمندان دولت:۴۸۲ تومان در نظر گرفته شده است.

 

حق عائله مندی: یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شده است.

 

حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر: یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان در نظر گرفته شده است.

 

حق اولاد:۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان اعمال خواهد شد.

 

حق اولاد کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر:یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان؛

 

سقف حقوق:۷۰ میلیون تومان

 

حداقل حقوق شاغلان:۱۰ میلیون تومان؛

حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری: ۹ میلیون تومان؛

 

و در نهایت حقوق والدین شهدا: ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.

 

همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان و زمان واریز معوقات

صولتی اظهار داشت: مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

 

روز نو نوشت: وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی همچنین درباره تاریخ اجرایی این طرح گفت: تاریخ اجرای طرح هفتم، از ابتدای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. در واقع از اول فروردین ۱۴۰۳ این طرح اعمال می‌شود. هرگونه اصلاح در احکام بازنشستگان نیز از تاریخ اول فروردین ماه ۱۴۰۳ در نظر گرفته می‌شود.

 

البته روز پنجشنبه به دلیل اختلال پیش آمده در سامانه تامین اجتماعی، پرداخت حقوق‌ها با تاخیر انجام شد. این مشکل اکنون برطرف شده است و پرداخت حقوق بازنشستگان در حال انجام است.

 

بر همین اساس پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان نیز از بیستم این ماه‌ آغاز و این روند تا پایان ماه ادامه دارد.

 

جزییات جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۳ نیز را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

 

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری:۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.


ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی:۶ هزار و ۸۷۶ تومان در نظر گرفته شده است.

 

ضریب حقوق کارمندان دولت:۴۸۲ تومان در نظر گرفته شده است.

 

حق عائله مندی: یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شده است.

 

حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر: یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان در نظر گرفته شده است.


حق اولاد:۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان اعمال خواهد شد.

 

حق اولاد کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر:یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان؛

 

سقف حقوق:۷۰ میلیون تومان

 

حداقل حقوق شاغلان:۱۰ میلیون تومان؛

 

حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری: ۹ میلیون تومان؛

 

و در نهایت حقوق والدین شهدا: ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.


مجلس با تصویب پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و پیگیری تسریع در پرداخت ۱۳۰ همت به سازمان تامین اجتماعی، از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت کرد.

 

هیئت وزیران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، میزان همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ را تصویب کرد.

 

مجلس با تصویب پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و پیگیری تسریع در پرداخت ۱۳۰ همت به سازمان تامین اجتماعی، از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت خواهد کرد.

 

بعد از ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال خواهیم کرد.

 

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان از ۲۰ فروردین آغاز شده است، اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در حقوق اردیبهشت آنان اعمال و مابه‌التفاوت فروردین نیز خرداد ماه پرداخت خواهد شد. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ درصدی همراه است. با این حساب کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید ۹ میلیون تومان خواهد بود.

 

افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعمال می‌شود. لازم به ذکر است که افزایش ۳۵ درصدی برای حداقل بگیر‌های تامین اجتماعی اعمال می‌شود و سایر سطوح حقوق با افزایش ۲۲ در صدی دریافت خواهند کرد.

 

در ادامه جدول اضافه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اردیبهشت ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است این جدول مختص کارگران تامین اجتماعی نیست و بازنشستگان تامین اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

 

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی) با تایید این مطلب که بسیاری از بازنشستگان تا روز ۲۹ اردیبهشت نیز حقوق بازنشستگی دریافت نکردند، اظهار کرد: بسیاری از بازنشستگان نسبت به تاخیر پرداخت حقوق مستمری دچار مشکل می‌شوند زیرا میزان دریافتی آن‌ها به قدری است که روی روزهای دریافت حقوق خود نیز برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی نیز اقساط دارند.


عیوضی با بیان اینکه «مدیران سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با ما نیز وعده پرداخت به موقع مستمری دادند» تصریح کرد: البته وعده کافی نیست زیرا شرایط ما با شرایط برخی مدیران و مسئولان مربوطه متفاوت است و ما بازنشستگان تامین اجتماعی مستقیم باید برای خرید خود برنامه‌ریزی کنیم و تاخیر چند روزه بسیاری از برنامه‌های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و آنان را دچار مشکل می‌کند. این بهتر بود که حداقل سازمان تامین اجتماعی یک روز مشخص را از قبل برای واریز مستمری مشخص کند تا بازنشستگان بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

 

وی با اشاره به علت تاخیر در پرداخت‌ها با رد این شائبه که‌عدم پرداخت‌ها به دلیل کسری مالی سازمان تامین اجتماعی است، اظهار کرد: پرداخت دیرهنگام و تاخیر در واریز مستمری در برخی ماه‌ها مانند ماه اردیبهشت بیشتر بخاطر بی‌تدبیری مدیریتی متصدیان هماهنگی پرداخت است.

 

 

همه چیز درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان و زمان واریز معوقات

خبر خوش قالیباف درباره همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان


رییس مجلس درباره آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان توضیحات جدیدی ارائه کرد.

 

 محمد باقر قالیباف درباره آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان توضیح داد: موضوع اصلاح پایه حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب و ابلاغ شده است.

 

 وی افزود: از فروردین ماه امسال این قانون باید اجرا می شد الان یک علی الحسابی پرداخت شده است اما بقیه آن پرداخت نشده منبع آن در مجلس تصویب و قطعی شده و برای آن حدود ۷۰ همت پیش بینی شده و نسبت به شش ماه خود تحقق پیدا کرده است.

 

زمان واریز معوقات بازنشستگان

قالیباف تصریح کرد: تغییر دولت انضباط این کار را کمی بهم ریخت اما مطمئن باشید حتما انجام می شود و معوقات بازنشستگان از مهر ماه پرداخت خواهد شد.

 




ارسال نظرات

ضرورت دقت در مصرف انرژی برای حفظ ذخایر سوخت نیروگاهی
خط و نشان سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری‌های سهام عدالت
محاسبه آب با قیمت آزاد برای صنایعی که از پساب استفاده نکنند
ابطال یک مصوبه وزارت صنعت درباره ممنوعیت واردات خودرو
قیمت روز خودرو های سایپا و ایران خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۹ مهر ماه 1403
ماجرای پیامک پرداخت وجه برای نهضت ملی مسکن ملی چه بود؟
رسوب ۱۰۰ هزارتن برنج خارجی در گمرکات کشور
«قیمت‌گذاری دستوری» بازار مسکن را کنترل نمی‌کند
وضعیت ترافیک و تردد در جاده های کشور امروز ۹ مهر ماه ۱۴۰۳
هشدار بارندگی برای ۱۸ استان
مردم امیدوار به رفع فیلترینگ باشند؟
انباشت ۴۰ هزار خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
کندی روند حدنگاری زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها
طرح ویژه مجلس برای تغییر دستمزد کارگران
بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید
افزایش دمای هوای شهر‌های شمالی از ۹ مهر ماه
اعلام زمان پنجاه و پنجمین حراج شمش طلای مرکز مبادله
کلیات طرح جهش تولید در شهرک های کشاورزی تصویب شد
کم‌کاری مدیریتی در حادثه تلخ معدن طبس مشهود است
مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 3.6 میلیارد دلار رسید
استفاده از فناوری‌های نوین برای ایمنی معادن
۱۳۵۲ میلیارد تومان ضرر روی دست خریداران صندوق‌های طلا
مدت زمان صدور کارت سوخت کوتاه می شود؟
سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی راهی استانبول شد
تعویق انتخابات هیئت‌مدیره نظام مهندسی به نفع یک جریان خاص
آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی
کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 
قیمت سکه و طلا در بازار کاهشی شد
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مولدسازی در راه‌آهن
از هر ۴ مشترک خانگی، یکی پرمصرف است
بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟
چگونه می‌توان بر ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق غلبه کرد؟
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
دلار ریخته و مشتری گریخته
تخلف وزارت کار در افزایش ندادن حقوق کارگران معدن
۱۷ ناشر ۲.۴۰۰ میلیارد تومان سود از طریق سجام پرداختند
رشد ۴۳ درصدی سهام شناور شرکت‌های بورس تهران در ۶ سال اخیر
توضیحات رئیس مجمع واردات درباره رسوب ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
اعلام شرایط جدید پیش فروش وانت پراید ۱۵۱ + جدول
دستور عارف برای پرداخت مطالبات چایکاران
فروش ۹۶ کیلو طلا در حراج امروز+قیمت
قیمت رهن و اجاره آپارتمان در ستارخان امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
پالس مثبت بسته محرک ۸۰۰ میلیارد یوانی چین به اقتصاد دنیا
دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد
مدیریت رفتارهای هیجانی اقتصادی قیمت ارز را کاهش داد
خرید گندم از ۱۲ میلیون تن عبور کرد
بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس
قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز ۸ مهر ۱۴۰۳
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
قیمت روز تلویزیون‌های ال جی در بازار ۸ مهر ۱۴۰۳
نسبت سود واردات کدام کالاها بیشتر است؟ + جدول
۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
رشد تجارت خارجی با احیای شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی
بیت‌کوین از روند صعودی خود باز ماند؟
پیشنهاد توزیع سبدکالا ۵ میلیونی بین کارگران
دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف
آدرس غلط بانک‌ها؛ وام نهضت ملی مسکن در بن‌بست؟
میزان افرایش قیمت لبنیات مشخص شد
وزارت جهاد مکلف به تامین سالانه ۳۰ درصد بذر کشاورزان است
دلار بعد از کاهش هیجان اتفاقات لبنان به ثبات قبلی بازمی‌گردد
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
توزیع توکن همستر انجام شد
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
پیش بینی جدید اوپک از تقاضای نفت در ۲۰۵۰
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
تراز سوخت خودرو، قاچاق و هزینه‌های آن
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
خرید تضمینی گندم یک میلیون و ۶۳۴ هزار تن افزایش یافت
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی

تورم ماهانه در ادامه روند نزولی خود، در شهریور امسال به ۱.۷ درصد رسید که در صورت تکرار این رقم در ۶ ماه باقی‌مانده سال، تورم سالانه و نقطه به نقطه به کانال ۲۰ درصدیِ مد نظر بانک مرکزی خواهد رسید.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

قیمت‌های مسکن در منطقه یک تهران همچنان نجومی

با آن‌که مطابق آمار رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به ۱۷۹ میلیون تومان رسیده است اما در این منطقه برخی واحد‌های مسکونی با قیمت‌های نجومی بالاتر از این عدد در سکو‌های اینترنتی آگهی شده‌ است.

خبرنگار «اقتصاد معاصر» از بازار ارز گزارش می‌دهد

دلار ریخته و مشتری گریخته

بازار ارز غیررسمی مدتهاست مشتری درست و حسابی ندارد و یکی از آخرین انتخاب‌های مردم برای حفظ ارزش دارایی است، امروز دیگر خبری از صف‌های دلار مثل سال‌های 97 و 98 نیست، به گفته کارشناسان، ذخایر ارزی کشور به قدری مناسب است که تکانه‌های اقتصادی و سیاسی بر این بازار اثری ندارد و مردم هم در یکی دو سال اخیر کمتر سراغ این بازار آمده‌اند اما باید محلی مناسب برای...

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بروز نشانه‌های تخلیه هیجان و آغاز تعادل در بورس

بهبود آمار‌ها در بورس در دو مولفه جمع‌شدن صف فروش نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز و همچنین افزایش حجم و ارزش معاملات در روز جاری، نشان از عزم بازار سرمایه برای تخلیه هیجانات و رسیدن به تعادل در کوتاه‌مدت دارد.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی

در دولت زمزمه‌هایی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به بهانه «یکسان‌سازی نرخ ارز» به گوش می‌رسد، در حالی که در شرایط تحریم اقتصادی، ابزاری برای اجرای این سیاست وجود ندارد و تعدیل نرخ‌های سیاستی ارز با نرخ غیر رسمی نتیجه‌ای جز افتادن در تسلسل کاهش مستمر ارزش پول ملی در پی نخواهد داشت.

گفت وگو

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر» پاسخ داد:

بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟

سید علی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی با تشریح مداخله بانک مرکزی در بازار ارز توافقی، افزایش صادرات نفتی را یکی از مزیت‌های این بازار معرفی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

اتفاقات منطقه هیچ خللی در فروش نفت و ذخایر کالای اساسی ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه از نظر تأمین کالای اساسی، فروش نفت، تأمین نیازهای ارزی و غیره هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به ذخایر کافی ارزی کشور، اتفاقات منطقه هیچ اختلالی در ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» تشریح کرد:

۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروساز داخلی لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، گفت: با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقی‌شدن قیمت‌ها گام برمی‌دارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش می ‌یابد.

رییس بخش ذرت موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد:

ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید «ذرت» در کشور

علی ماهرخ، رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر» تحلیلی کلان از شرایط ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای کشور ارائه داد.